maandag 15 oktober 2007

Martin Amis in vuurlinie over 'racisme' en 'islamofobie'

In brieven aan de Britse kranten The Guardian en The Independent weerlegt Martin Amis krachtig de beschuldigingen van Terry Eagleton als zou hij een ultrarechtse islamofoob zijn. In een eerder bericht liet DPM weten wat Eagleton van Amis – en zijn vader – dacht. Hij noemde de ideeën van Amis vergelijkbaar met die van het ‘British National Party thug’. Amis zegt nu dat Eagleton een interview uit 2006, afgenomen vlak nadat een grote reeks aanslagen was verijdeld, onvolledig en foutief citeert. "Wat ik in dat interview zei was niet meer dan een uiting van een gevoel dat toen bij mij leefde, en dat snel zou afnemen." En Amis gaat meteen in de tegenaanval: "Eagleton is een man van het overbodige maar bekende type: een ideologisch relict, die het bed niet uit kan zonder de tweevoudige richtlijnen van God en Karl Marx. Maar nog erger combineert hij een strakke vijandigheid met een bijna neurotische onverschilligheid voor de waarheid."
Wat Amis ondertussen niet belet ook nog eens goed in eigen hart te kijken. Op een literair festival in Cheltenham sprak de schrijver afgelopen zondag over de polemiek met Eagleton, en gaf hij toe – genetisch gepredestineerde – racistische tics te hebben, zo staat te lezen in The Times. ‘Mijn grootvader was een racist. Mijn vader was een beetje aangebrand. Ik denk dat ik redelijk vrij ben van racisme, maar ik krijg toch af en toe ook impulsen, aandrangen en atavismen. (…) Niemand kan zichzelf vrijpleiten van vooroordelen. We leven al vijf miljoen jaar met onze tribale instincten, beweren dat je daar met een vingerknip van afgeraakt, is ijdel."
In het bericht over de zaak in The Guardian wordt door Amis verder nog naar Rushdie verwezen. Eagleton schreef na het ridderen van Rushdie dat deze zijn lintje kreeg omwille van zijn ‘steun aan de oorlog in Irak’. Eagleton moest zijn mening openlijk herroepen en bood Rushdie zijn verontschuldigingen aan. Rushdie en Amis zijn goede vrienden, iets wat Eagleton en Amis wellicht nooit meer zullen worden. [gastbijdrage Hans Cottyn]

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home