vrijdag 26 oktober 2007

Arnon Grunberg onthult per abuis geheim legeroffensief

De Nederlandse schrijver Arnon Grunberg onthulde op zijn weblog gisteren nietsvermoedend een geheim NAVO-offensief in Uruzgan tegen de Taliban. Grunberg, die twee weken lang voor de kunstredactie van NRC-Handelsblad in Uruzgan bij de Nederlandse troepen was gelegerd, schreef: "Vanavond is er een grote operatie in Uruzgan begonnen. In zekere is het jammer dat ik niet daar ben om over die operatie te schrijven”. Grunberg was net terug in Nederland. Maar redacteur Hans de Vreij van de Wereldomroep merkte het zinnetje op en had meteen begrepen dat hij een militaire primeur te pakken had. Hij futselde bevestiging los van het bericht bij NAVO en Defensie. Het nieuws verspreidde zich daarop als een lopend vuurtje. Kort daarop kreeg Grunberg een telefoontje van een Defensievoorlichter. Hij werd gesommeerd om het zinnetje onmiddellijk te schrappen. Defensie had voorzien het nieuws pas vandaag te communiceren. "Mensen zouden verkeerde conclusies uit de tekst op mijn weblog kunnen trekken, zei Defensie tegen mij. Het was niet mijn bedoeling nieuws te maken", aldus Grunberg. Op zijn website schrijft hij nu: "I don’t think it is my task to be spokesman for the Dutch Armed Forces, so I happily fulfilled her request." Volgens Grunberg was het maar "een onschuldig zinnetje." Zo groot is mijn rol nu ook weer niet. Als ik het niet had geschreven, dan was het toch wel de wereld ingekomen. Met zoveel weblogs is het voor Defensie haast onmogelijk informatie achter te houden", voegt hij er in NRC-Handelsblad aan toe.

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home