zaterdag 25 augustus 2007

Heftige 'plagiaat'-rel tussen Franse vrouwelijke topauteurs

De Franse rentrée littéraire is amper uit de startblokken of er ontspint zich al een onverkwikkelijke en passionele rel tussen de Franse vrouwelijke topauteurs Camille Laurens en Marie Darrieussecq. Camille Laurens, bij ons bekend voor haar fijnzinnige romans over de schakeringen van de liefde, beschuldigt haar collega Marie Darrieussecq ervan in haar volgende week te verschijnen, achtste roman Tom est mort "psychisch plagiaat" te hebben gepleegd op haar autobiografische roman Philippe (1995), zo meldt onder meer Le Monde. Darrieussecq, die in 1996 wereldwijd doorbrak met Truïsmes (Zeugzoenen), voelt zich "belasterd" door de aantijgingen. Opmerkelijk is hierbij dat Laurens en Darrieussecq tot dezelfde prestigieuze uitgeverij P.O.L. behoren en als bevriend bekend stonden. Laurens beweert dat Darrieussecq in Tom est mort haar in Philippe beschreven ervaringen bij het overlijden van haar zoontje volkomen naar haar hand zet. Tom est mort handelt over een gelijkaardig onderwerp: rouw na het overlijden van een zoontje tien jaar geleden, maar wel degelijk fictie, verteld door de moeder in de eerste persoon. Laurens poogt haar plagiaatthese hard te maken in een binnenkort te verschijnen artikel in La Revue littéraire met de titel: "Marie Darrieussecq ou le syndrome du coucou" en spreekt daarin zelfs van "piraterij". Ze beticht Darrieussecq er boudweg van haar geschiedenis ontnomen te hebben. "Terwijl ik Tom est mort las, had ik het gevoel dat het boek was geschreven in mijn kamer, met de kont op mijn stoel, zich wentelend in mijn bed van verdriet. Marie Darrieussecq heeft zichzelf bij mij uitgenodigd, als een kraker", zo schrijft ze. Laurens benadrukt dat zij de dood van een kind werkelijk heeft meegemaakt en Darrieussecq niet, waardoor het haar een kwestie van "obsceniteit en cynisme" lijkt.
P.O.L.-uitgever Paul Otschakovsky-Laurens heeft na kennisname van Laurens' aanval op Darrieussecq meteen kleur bekend en verkiest ondubbelzinnig de zijde van Darrieussecq. Hij heeft intussen beslist om Laurens "niet meer in zijn fonds" te publiceren. "Door de publicatie van haar tekst in La Revue Littéraire, die een zeer ernstige en totaal ongegronde aanval op Marie Darrieussecq is, heeft Camille Laurens me genoodzaakt om partij te kiezen. En ik kies uiteraard door dik en dun voor de aangevallen auteur", zo sprak hij vrijdag stellig in het vakblad Livres Hebdo. De uitgever voegde eraan toe dat hem bij het lezen van de tekst "geen enkel denkbeeld van plagiaat voor de geest was gekomen." Hij noemde de aanval van Camille Laurens dan ook "feitelijk onjuist, theoretisch zwak en op menselijk vlak erbarmelijk." Een tijdje geleden had de uitgever er nog voor gezorgd dat Laurens zitting kon nemen in de jury van de Prix Fémina. Marie Darrieussecq reageerde intussen en spreekt van "belastering". Ze houdt zich het recht voor te schrijven in waarover ze wil in een roman. Aan Le Monde gewaagde ze geëmotioneerd van "een hatelijke aanval van een schrijfster die een andere schrijfster wil doden." In juni had ze de roman Philippe van Laurens nog in een interview geprezen. Het is wél niet de eerste keer dat Darrieussecq in de vuurlinie ligt en een plagiaatbeschuldiging moet incasseren. In 1998 wreef schrijfster Marie NDiaye Darrieussecq "na-aperij" aan na de verschijning van haar tweede roman Naissance des fantômes. [foto boven: Camille Laurens, onder Marie Darrieussecq]

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home