zondag 24 juni 2007

Hollands Diep publiceert dagboekfragmenten Mulisch

Het tweede nummer van het onlangs heropgerichte magazine Hollands Diep - dat behoorlijk glossy oogt - brengt "nooit eerder gepubliceerde aantekeningen uit het privé-dagboek" van Harry Mulisch. Mulisch viert binnenkort zijn tachtigste verjaardag. Het dagboek handelt vooral over de periode waarin Mulisch aan De ontdekking van de hemel werkte. "Als ik bij het wakker worden aan mijn boek denk, heb ik het gevoel dat het helemaal niets is, nul, waardeloos, maar 's nachts, als ik naar bed ga, weet ik zeker dat het een meesterwerk is", schrijft Mulisch op 9 februari 1991. Mulisch is voor zijn doen verrassend openhartig over zijn "wonderbaarlijkste jaar": "Ik krijg een zoon. Ik word 65. Het is tien jaar geleden dat ik maagkanker had en van mijn sterfbed opstond. Het is veertig jaar geleden dat ik mijn eerste roman schreef." De fragmenten gaan vergezeld van een interview met Arjan Visser over de totstandkoming van De ontdekking van de hemel. Het coververhaal van Hollands Diep is dan weer gewijd aan de verfilming van Jan Wolkers' novelle Zomerhitte, waarvan de opnames in Texel plaatsvinden. Veel aandacht gaat ook naar Hillary Clinton, in een interview met biograaf Carl Bernstein. Voorts zijn er stukken over de dubbeltalenten van Charlotte Mutsaers, Miranda July, Rozalie Hirs en Thom Hoffman en niet eerder gepubliceerde verhalen van Cees Nooteboom, Adriaan van Dis en Amos Oz.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home