zaterdag 23 juni 2007

BlueBook nieuwe digitale boekensensatie

Een nieuwe stap lijkt gezet in het proces van boekdigitalisering, zo bleek op de O’Reilly Tools of Change for Publishing Conference, die afgelopen week in California doorging. Na de niet al te wereldveranderende introducties van e-books, presenteerde Manolis Kelaidis, een designer aan het Londense Royal College of Art, er zijn ‘blueBook’-project. In tegenstelling tot een e-book, dat weinig meer lijkt dan een vereenvoudigd computerscherm, ziet het blueBook er als een écht boek uit. Met een eenvoudige druk op woorden in het boek – gedrukt in geleidende inkt! – en via subtiel geïntegreerde elektronica, kunnen beelden, geluiden, video’s en allerhande extra informatie worden opgevraagd. Waarnemers op de conferentie reageerden laaiend enthousiast op het project, en zagen in de eerste plaats legio mogelijkheden voor kinderboeken. Even aaien over een afbeelding van een olifant kan eenvoudigweg geluiden vanuit de Serengeti oproepen. "We stevenen af op een toekomst waar de fysieke wereld meer zal doordrenkt worden van de computer. Het gaat niet over de toekomst van het boek, dit gaat over nieuwe manieren van integreren van het digitale in het analoge," zo vat de organisator van de conferentie Tim O’Reilly het samen. Maar voorlopig is het blueBook nog toekomstmuziek. Manolis Kelaidis zoekt nu naar geldschieters om het idee te commercialiseren, al zouden naar verluidt enkele grote uitgevers enthousiast zijn. [gastbijdrage Hans Cottyn]

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home